Tuesday 1 May 2012

[Svenska] - Oredigerade funderingar efter aprils GW2 beta


Mina funderingar efter betan.
Det är svårt att veta vad som är beta-problem och vad som är saker de inte funderat på. Det mest uppenbara problemet var att spela med sina vänner och att kösystemet inte fungerade. De har en fast tråd på forumet om just detta, så förhoppningsvis var det en beta-grej.
Problemet uppstod när man försökte lämna stora städer alternativt den personliga storyn. Om man var flera som spelade tillsammans, men området var fullt så skickades man till "overflow"-servrar, tyvärr inte samma overflowservrar. Om man istället valde att sätta sig i kö tills en plats blev ledig kunde detta innebära flera timmar innan man kom in på sin hemmaserver, om man dock ignorerade kön och bara valde området upprepade gånger tog det enbart några minuter innan man kom till området på sin hemmaserver.


Det var problem med vilken ersättning man fick för events. Tror jag råkade ut för två event där jag ansåg mig ha fått för lite, speciellt vid ett tillfälle mot Svanir-shamanen. Däremot fick jag ganska ofta guld för events som bara var i närheten, utan att jag gjort något. Inte för jag klagar, men det hände relativt frekvent. Igen, troligtvis en betagrej.


En sak som det diskuterats om det var beta eller något de måste justera så var det respawntiden för mobs. Speciellt vid två tillfällen råkade vi illa ut på grund av dessa. Det kom nya fiender innan man hunnit slå sig vidare in i grottor och liknande. Det finns en tråd för detta på beta-forumet, så inte bara vi som ansåg att det var nästintill omöjligt på vissa ställen.


Sist av det negativa (att auktionshuset inte fungerade för mig var en ren bugg) är "Mystery chest" som droppar ganska så ofta och som kräver en nyckel för att öppnas. Som det förklaras i spelet är enda sättet att få dessa genom item-shopen, men jag såg i en tråd på beta-forumet att de droppar både av fiender och som gåvor från ens personliga story. Det är dock inte i samma mängd, så just de är jag inte så nöjd med.


Så till det bra, och det var en hel del sådant. 
Man kunde vandra varsomhelst och ändå finna saker att göra. Minns speciellt ett ställe i Wayfarer Hills där jag vandrade rakt ut i snön, såg lite folk och en skillpoint ikon på kartan, så fortsatte åt det hållet och snart hade jag gjort ett event. Valde att istället för att följa efter de andra vandra ut på en bergsvägg, och efter lite klättrande såg jag en "Veteran Ice Worm" som folk anföll och hjälpte dem att avsluta den. När den var nere tittade jag mig runt och såg en grawl gömma sig under ett träd, skickade min arcturos på den och upp kom en texten att jag nu hjälpte till att piska grawls, samt vilka andra saker jag kunde göra i området för att hjälpa till.
Om man nånsin kände sig lite uttråkad eller äventyrslusten tog man upp kartan och kollade var närmsta "Point of interest", "Waypoint" eller hjärta fanns, gick dit och väl där så fanns det alltid något att göra. Om så bara att man hittade några varma källor och en norn som var sugen på lite brottning.
Det gick så långt att det var svårt ibland att komma iväg för hela tiden hände något nytt, så det handlade mer om att lära sig att titta bort än att leta efter något att göra.
OCH INTE EN ENDA GÅNG VAR JAG TVUNGEN ATT SPRINGA FRAM OCH TILLBAKA TILL SAMMA J*LA QUESTGIVER! Faktiskt behövde jag inte prata med en enda person om jag inte ville, förutom i den personliga storyn.


Under helgen spelade jag främst en ranger, skapade först en mesmer, men han fastnade i limbo och när jag spelat min ranger ett tag hade jag svårt att lämna henne. Hon hade ju så många fina skills, och jag vill se områden med lite högre level-krav.
Just hennes skills var kul. Jag testade långbåge, tvåhandssvärd, yxa, enhandssvärd och som offhand yxa, fackla och horn. Slutade med att jag körde långbåge samt enhandssvärd och fackla i de två "weaponslot"'sen eftersom det innebar ett ranged vapen med lite AOE, pushback och nästan spikedmg och ett melee-set med dodge-skills och lite AOE/komboskada. På detta vis kunde jag beroende på fiende och mängd medspelare befinna mig olika i fält. Vissa fiender som stora och klumpiga men stryktåliga jotun var det enklast att köra melee mot, medans andra mindre och snabbare fiender var lättare att plocka med båge. Och var man många spelare med olika klasser körde jag båge eftersom det oftast innebar en massa kombo-skada/hälsa med pilar genom både eldväggar och mesmerväggar och min egen "healing"-pöl.
Vid ett tillfälle slogs vi några stycken mot en stor fågel, men eftersom alla var ranged så bytte jag och kunde hålla den relativt upptagen. Visst dog jag efter en stund, men jag hade spelat i två dagar och kunde inte skillsen fullt ut.
Något jag särskilt märkte av som kommer göra en spelare bra är om man kan dodga på rätt sätt. När jag började få häng på den mekaniken så innebar den väldigt ofta att man klarade sig undan att bli kastad som en vante alternativt grillad som en kebab.


Craftingen var riktigt kul. Man fick en del recept som grund och verkar inte som om man kan misslyckas med att göra en sak. Detta tillsammans med att man kan plocka från alla resursnoder i spelet (förutsatt att man har rätt verktyg med sig, en dyrköpt läxa) ger en väldigt enkel grundnivå på crafting.
Det som gör det mer avancerat är när man hittar egna recept. Det kan vara väldigt enkla saker som att en ordentligt runa ger bättre stats än att bara stoppa in special-materialet i det vapen/rustning man skapar.
Ady visade mig dessutom ett väldigt enkelt recept som innebar att man stoppade i en läderbit och en yllebit i craftingen och så fick man en runa som gav väldigt mycket crafting-XP till ett billigt pris.
Jag testade själv lite olika recept (den berättar ganska tydligt vad man kan göra och inte, så man förlorar inget i början i alla fall) och lyckades få till en väska som hade egenheten att vendor-junk helst hamnade i den. Fick aldrig tid att testa detta i praktiken, men det lät som ett bra koncept. Hade auktionshuset fungerat hade jag två andra saker jag ville testa, men ack nej.


Det var mina första funderingar ut ur betan.

No comments:

Post a Comment